Vikten och nyttan av kommunikation

God kommunikation när det handlar om att samtala för människor närmare varandra. Goda kommunikationer när det handlar om vårt sätt att förflytta oss är A och O för samhällsutvecklingen. På många orter talar man om trafikinfarkter och värst är det i Stockholm. Trafiksituationen för stockholmsbilister ger mycket övrigt att önska. Rusningstrafik, långa bilköer, biltullar och svårighet att hitta parkering är vardagsmat för den som färdas på Stockholms vägar.
Det finns beräkningar på att vi i allmänhet är villiga att pendla en timme enkel väg. Det är den magiska gränsen för många resenärer som arbetspendlar. Hur långt kommer man på en timme enkel väg, med bil, med buss och med tåg? Ju snabbare tåg desto längre kan vi pendla om vi håller oss till timmen. Man kan leka med tanken att man är arbetssökande och har en timme på sig att leta presumtiva arbetsgivare. Med bil når du inte många, med buss några fler och med tåg är plötsligt den potentiella arbetsmarknaden mycket stor.
Jag minns en man som jag förundrades över; han arbetade i Stockholm hela sitt yrkesverksamma liv och bodde på landet drygt 15 mil därifrån. På frågan om hur det blev som det blev, svarade han mycket enkelt: jag trivs med mitt boende och gillar mitt jobb. Hans svar är en lika accepterad som vanlig anledning till att arbetspendla. Och ett sätt att hitta sin egen personliga väg till det bästa av två världar. Du arbetar i en ort med generellt högre löneläge och bor i en annan där bostadspriserna är lägre. För att dessa ska kunna förenas är det ytterst viktigt med bra kommunikationer.
Arbetar du i Stockholm men bor i Uppsala, och arbetspendlar " sparar" du med din pendling drygt 1, 7 miljoner. Nu är det ju väldigt hårddraget, men jag tänker; en villa kostar i genomsnitt 4 539 000 i Stockholms län, i Uppsala län kostar villan 2 778 000. En skillnad på 1, 7 miljoner.
Nya bostadsområden etableras för den tilltänkta målgruppen - exempelvis barnfamiljer. Barnfamiljen som väljer att flytta ut till det nya området går nog motvilligt med på att behöva ha två bilar. Vi möter även en ny och mer miljöinriktad generation som vuxit upp med ett helt annat miljötänk sin vardag än tidigare generationer där bilen ratas till förmån för annan kommunikation.
Sverige behöver goda kommunikationer för att komma vidare. Och i det begreppet menar jag dels bra färdmedel för den som inte vill köra bil, men även utökad kommunikation mellan samhällsplanerare, bostadsaktörer, exploatörer av nya bostäder och dem med ansvar för tågtrafik när nya områden planläggs. Den utvecklingen ser jag fram emot.